Noticia publicada al diari Ara el 14 d'octubre
GEMMA SÁNCHEZ: Els veïns conviuen amb les obres d'una infraestructura monumental que, com a molt aviat, funcionarà el 2016
La Sagrera, un oasi enmig de les retallades
Després de dos anys d'excavacions, Barcelona continua al ritme previst
el procés de construcció d'una macroestació intermodal mai vista a
Europa. El TGV hi circularà provisionalment a l'abril.
Les grans inversions fa temps que s'han convertit en un privilegi
de pocs territoris. En el cas de les infraestructures, Catalunya ha
reclamat per activa i per passiva una llarga llista de necessitats a les
quals el ministeri de Foment ha respost amb comptagotes, una passivitat
que s'ha evidenciat amb la confecció dels pressupostos per al 2013. Tot
i així, i com si fos un oasi enmig de les retallades en inversió
pública, a Barcelona es continua treballant en una immensa nova estació
intermodal per acollir l'alta velocitat, amb 590 milions d'euros
d'inversió.
L'estació de La Sagrera fa dos anys que ha canviat el paisatge
de la zona límit entre els barris de la Sagrera i la Verneda, amb un
projecte conjunt de Foment, la Generalitat i l'Ajuntament de Barcelona.
La futura infraestructura serà aproximadament 80.000 metres quadrats més
gran que l'actual estació de Sants, i arribarà així fins als 260.000
metres quadrats de superfície. L'obra és complexa i la situació
econòmica encara ho és més. Tot i així, les administracions (associades
sota el paraigua de Barcelona Sagrera Alta Velocitat) confien en el bon
ritme del projecte.
Fonts representants d'aquest consorci preveuen acabar la primera
fase de la construcció l'any 2015, el moment en què estarà enllestida
l'estructura de les vies, les connexions ferroviàries i el global de la
infraestructura. Però encara faltarà per desenvolupar un segon projecte,
centrat en l'arquitectura de l'edifici, la construcció dels accessos i
el disseny intern. Com a mínim, es tractarà d'un any més d'obres, que
situen, en el millor dels casos, cap a finals de l'any 2016 la data
d'entrada en funcionament de la nova estació de La Sagrera. Segons el
consorci Barcelona Sagrera Alta Velocitat, ni el context econòmic ni les
restes arqueològiques aparegudes l'estiu de l'any passat a la zona de
les obres, corresponents a una vila romana del segle V, han provocat cap
mena d'endarreriment. Asseguren que tot segueix el ritme establert.
L'últim compromís de Rajoy
Malgrat que l'obra sempre ha estat planificada a
molts anys vista, el projecte preveia un pas provisional dels trens
d'alta velocitat per a aquest 2012, seguint el compromís de l'exministre
de Foment José Blanco, expressat en el tram final de l'últim mandat
socialista. Una previsió que va quedar ajornada fins al 2013 quan la
popular Ana Pastor va assumir les competències del ministeri de Foment i
va detectar que era impossible fer circular el TGV per la Sagrera en
direcció Girona i França, perquè encara hi havia trams del traçat sense
adjudicar. Seguint l'anunci de Pastor, aquesta mateixa setmana ha estat
el president del govern espanyol, Mariano Rajoy, qui ha afinat més la
diana i ha anunciat que els trens d'alta velocitat uniran Barcelona i
França a través de Girona al mes d'abril. Un nou compromís que ha estat
ben rebut per part de la Generalitat i l'Ajuntament de Barcelona.
Des del consistori de Barcelona ho consideren una recompensa,
després de molts anys de feina, mentre que la Generalitat ho celebra amb
menys aplaudiments. "L'anunci de Mariano Rajoy va en consonància amb
els últims compromisos, així que ara només queda veure si realment
compleix la paraula", apunten portaveus del departament de Territori i
Sostenibilitat. El conseller Lluís Recoder va ser molt crític, per
exemple, en la valoració dels últims pressupostos de l'Estat. Segons la
Generalitat, caldrà comprovar si l'abril del 2013 realment està a punt
el pas provisional de La Sagrera i està acabada l'estació del TGV de
Girona.
Pel que fa al pas de l'alta velocitat l'abril del 2013 per la
macroestació intermodal de Barcelona, els responsables de l'obra afirmen
que s'està seguint el calendari previst, de manera que a la primavera
el TGV ja podrà circular entre l'estació de Sants i La Sagrera a través
del túnel de l'Eixample, per seguir cap al nord en direcció Girona. El
pas per l'estació a la sortida de Barcelona, però, serà provisional i
sense parada, a l'espera que tota la infraestructura estigui enllestida.
Segons el projecte, el futur edifici de La Sagrera tindrà cinc plantes,
en què es distribuiran els diferents tipus de transport que hi
passaran: TGV, autobusos urbans i interurbans, trens de Rodalies i
Regionals, Metro i accessos per a taxis i vehicles privats.
0 comentarios:
Publicar un comentario